Weekend! - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Shanna Lai - WaarBenJij.nu Weekend! - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Shanna Lai - WaarBenJij.nu

Weekend!

Blijf op de hoogte en volg Shanna

05 Januari 2014 | IJsland, Reykjavik

Het eerste weekend in Reykjavik zit erop!
Daar horen uiteraard mooie verhalen bij.

Wat me opviel was dat het hier ongeveer even laat als in Nederland donker wordt, meevaller! Dat zal morgenochtend als we voor het eerst naar de University gaan wel anders zijn, maar dat ga ik morgen ervaren.

Na de eerste overnachting achter de rug te hebben in Reykjavik stond ik op in ons warme appartement. De verwarmingen werken goed, ondanks het enkele glas waar je de langskomende groepen mensen doorheen hoort.
Rustig ontbijten met cornflakes en een sapje om vervolgens na een lekkere warme douche aan de studie te gaan (poging tot die mislukte).
Een lekkere warme douche met een apart geurtje? Zal het aan de putjes liggen vroegen we ons af. We hadden het nog aan de huiseigenaren gevraagd, maar die roken niks en begrepen het niet. Wij roken overduidelijk een rotte eieren geur. Zal wel onze Hollandse neus zijn.
Wat blijkt in IJsland komt er bij het warme water een zwavel geur vrij door de vulkanische activiteit, dit ruikt naar rotte eieren/rotte vis.
Klein minpuntje maar het blijkt dat het went.

De rest van de dag hebben we onze eerste echte boodschappen gehaald bij de BONUS supermarkt. Dit was nog best een opdracht. Kronen en euro's, wat is duur wat is normaal? Wat is eigenlijk crème fraîche in het IJslands. Ik heb een foto van de bon gemaakt, dan begrijp je hoe onwetend en toeristisch we ons gevoeld hebben. Uiteindelijk was het een geslaagde boodschap en konden we in de avond van ons eerste zelfgemaakt avondmaal gaan genieten.

Na een goede bodem en wat ontspanning hebben we ons opgetut en zijn we richting de stad gegaan om het uitgaansleven te ontdekken. Het is tenslotte weekend en we moeten natuurlijk ook wat van de 'cultuur' zien. Sneakers en joggingbroeken zijn in ieder geval not done en de mannen/jongens lopen hier met uitgaan voornamelijk in pak.
De vrouwen daarentegen hebben iets te korte rokjes/jurkjes aan, met hoge hakken en een plamuur laag aan make-up. Dit geldt niet voor alle clubs en alle IJslanders uiteraard.
We begonnen bij een tentje genaamd Hressó Hressingarskálim waar live muziek was. Wat een band en die man kon heel goed zingen. De verhalen over de doorbrekende bands uit IJsland geloof ik zeker. Rond 12 uur kwamen overal uitsmijters en personeel vandaan, terwijl er binnen nog weinig gedanst werd en het nog lang niet vol was.
Wij besloten verder op ontdekking te gaan en kwamen bij Thorvaldsen uit. Na een drankje gehaald te hebben bij de bar gingen we dansen. Op de dansvloer keken we pas om eens heen. OEPS dit was een andere generatie. Alleen maar 40 plussers die uit hun plaat gingen. Wij vingen vreemde blikken, deden of onze neus bloedde en na ons drankje gingen we er snel vandoor. We bedachten om raad te plegen bij de locals, de uitsmijter! Hij raadde ons aan om naar Austur of B5 te gaan. Austur was er tegenover en zag er goed uit.
Austur een mooie tent met veel mensen en goede muziek. Hier waren de mannen in pak en de vrouwen ... Wat ons opviel was dat iedereen iets teveel drankjes op had en daardoor dwars door je heen wilde lopen of soms bijna om viel. Ook hebben de mannen een bepaalde arrogantie en vechten de vrouwen om de mannen. Per man dansten er ongeveer 5/6 vrouwen omheen. Dan had je nog de VIP plekken waar mannen ook veel alcohol naar binnen goten en zich de Koning van de club voelden.
Ondanks de vele soms hilarische impressies was het een mooie avond, waar we nog werden aangesproken (in het Nederlands) door een IJslandse meid uit Nederland en kregen we excuses van een IJslander omdat hij omviel op ons. We moesten niet denken dat alle IJslanders zo waren en zijn excuses.

We besloten op een gegeven moment om naar huis te gaan en gingen langs de pizzeria. Sanne en ik hadden zo honger dat we ons beiden verbrandden door de gulzigheid waarop we het eerste stuk naar binnen probeerden te proppen. Geen aanrader, wacht geduldig! Mijn gehemelte doet nog pijn ^^

Vandaag nog even genoten van het uitslapen om vervolgens weer met een lekker ontbijt de krant te lezen: "The Reykjavik Grapevine". Een gratis krant die bij de winkels lag volledig in het Engels. Hier ontdekten we een plattegrond van Reykjavik met coördinaten, waar een hoop uitgaansgelegenheden en musea staan aangegeven. Ook stond er een overzicht van de happy hours. Top krant dat is nog eens praktisch.

We zijn nog even de deur uit geweest op zoek naar handdoeken en een drogisterij. Beiden mislukt. Neem handdoeken mee als je naar IJsland gaat, want de simpele gedachte 'koop ik daar wel' resulteert in een ware zoektocht. Gelukkig was Sanne zo lief een handdoek te geven, zodat ik niet ondertussen net zoals het zwavel water ruik of me met een shirt had moeten afdrogen (dat was mijn optie B). Wat we daarentegen wel hebben gevonden is "Solfar Sculpture" http://www.tripadvisor.com/Attraction_Review-g189970-d1084849-Reviews-Solfar_Sun_Voyager_Sculpture-Reykjavik_Capital_Region.html en de kust met de koude wind.

Morgen wordt de eerste dag op de universiteit. Om 10 uur worden we verwacht, dus bekijk de foto's en laat gerust een berichtje achter als je meer wilt weten!

• 06 Januari 2014 - 10:24

Manon:

Lieve Shan,
    Leuk om te meteen te lezen wat jullie het eerste weekend gedaan hebben!
    Fijn dat jullie een goede reis hebben gehad.
    Succes vandaag met jullie eerste dag op school!;)
    X Manon

• 07 Januari 2014 - 13:50

Shanna Lai:

Manon!!!
    Ja ik dacht ik moet natuurlijk wel even mijn eerste weekend online gooien,
    voordat ik alle mooie en hilarische impressies en ervaringen vergeet.
    Dat was echt fijn idd. Instappen, gaan en voordat je het weet ben je er al.
    Dankjewel, school was een kort en krachtig begin.
    Het was een algemene introductie in een collegezaal met 200 studenten.
    Het Engels was erg goed, dus het was goed te volgen.

Daarna even me gegevens opgehaald om op het schoolnetwerk te kunnen en na de lunch weer naar huis :)
    Wel jammer dat het een algemene introductie was,
    want we hebben niet echt al andere studenten ontmoet.

Leuk dat je berichtje achter hebt gelaten,

xxx uit Reykjavik