Het avontuur begint - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Shanna Lai - WaarBenJij.nu Het avontuur begint - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Shanna Lai - WaarBenJij.nu

Het avontuur begint

Door: Shanna Lai

Blijf op de hoogte en volg Shanna

04 Januari 2014 | IJsland, Reykjavik

Na een korte nacht met veel geklets en weinig uren slaap was het zover: Het vertrek naar Reykjavik, IJsland. Een volle koffer, een grote tas, enthousiasme en mijn zusje, zus en moeder gingen mee richting Amsterdam Schiphol. Op het vliegveld had ik Sanne gevonden met haar ouders en zusje.
Het reisgezelschap was compleet! Dit was niet het enige want daar kwamen Manon, Manon en Lisa. Daarna kwamen Elske, Lisa, Yasmine en Eva nog.
Wat een lieve vrienden en familie heb ik toch was het enige wat ik dacht!
Na het inchecken besloten we nog even een kopje koffie te drinken. Daar kwam onze Szigetheld Benjamin ook nog afscheid nemen. Wat een hoop mensen, wat een liefde! Dankjewel dat jullie er waren en bedankt voor de steun!
Toen was het echt tijd! Na een kop koffie, wat lieve kaartjes begon het afscheid. Voor de douane kreeg ik een heleboel knuffels, kussen, lieve woorden en na een paar traantjes ging ik met een rood hoofd door de douane. Ik was zo enthousiast dat ik bijna mijn camera, paspoort en pasjes liet liggen in een van de bakken (ja dat hadden jullie niet gezien!)

De vlucht ging goed. We waren al snel geland op Kopenhagen en na een korte plas- en eetpauze konden we door naar IJsland. Toen we er bijna waren kwam het bijzondere landschap in zicht.
Aan de ene kant de ondergaande zon met de oceaan, aan de andere kant konden we door de raampjes een glimp van bergen met een witte dekking vinden. Het zwartige maanlandschap, met stoom uit de geisers, de witte bergen, de wind, de meevallende kou, het geheel was bijna onwerkelijk.

Na de eerste prachtige IJslandse vent gespot te hebben, alles behalve een viking uiterlijk, gingen we door om het laatste stuk van de reis af te leggen. De busreis van Kevlavik naar Reykjavik. Tijdens de busreis heb ik als een echte toerist door de vieze ramen van de bus foto's gemaakt (een beetje wazig, want mijn camera vond het leuker om scherp te stellen op de viezigheid van de ramen). Nog meer bijzondere impressies: weinig huizen, schattige dorpjes, meer bergen met sneeuw/ijs en dat grappige taaltje.

Aangekomen bij het appartement werden we warm ontvangen door de eigenaars. We kregen een rondleiding door het huis waar de andere studenten kamers huren, we ontmoetten onze huisgenoten Janilla en Rafael en kregen de sleutels van ons appartement. Zo groot, mooi, schoon en zelfstandig! Dus als je je geroepen voelt om langs te komen, we ontvangen je met open armen in ons mooie appartement.
Vermoeid van de toch wel lange reis pakten we onze koffers uit en zijn we de stad in gegaan. De winkelstraat ligt op 3 minuten loopafstand!
Het voelde als een sprookje. De huisjes, het ijs op de vloer, de kerstverlichtingen, de winkeltjes en de sfeer (foto's volgen).

Na wat kleine boodschappen hebben we bij een tentje wat gegeten en gedronken. Een heerlijke cheeseburger met patat en een IJsland biertje ging er wel in! Het grappige was dat ze twee bars hadden en een keukenbar. We bestelden bij de keukenbar, daar moest je een naam doorgeven en kreeg je een bon mee voor de drank. De bon gaf je bij de andere bar af en dan kreeg je je bier mee. De sfeer: alternatief en relaxt.
We hebben even goed de IJslandse bevolking bestudeert en de conclusie is: er zijn nog echte mannen die lijken op Vikingen tot de mannen die je in Utrecht ook bij de Beurs ziet lopen. De Viking-achtige mannen hebben extreem lange baarden en veel haar en de "Beurs-gangers" hebben brilletjes, shawls en te lange jassen. Natuurlijk zit daartussen in ook van alles.

Zie de foto's voor impressies!

Liefs uit Reykjavik

• 04 Januari 2014 - 16:38

Judith Van Bemmel:

Leuk om te lezen shanna!
    Heel veel plezier aankomende vier maanden en hopen dat je nog een leuke viking aan de haak slaat hahahaha :)
    xx

• 04 Januari 2014 - 17:28

Rick Van Meeteren:

Leuk shanna!! Heel veel plezier daar!

• 04 Januari 2014 - 18:46

Shanna Lai:

Dankjewel Rick ik doe me uiterste best. Vandaag mijn eerste tocht door de supermarkt gehad, dat is ook leuk met bijna alles in het IJslands.
    Thanks Juud is weer eens wat anders dan het YMCA kamp he ;) Wie weet, er lopen wel wat knappe koppies rond hier
    x

• 04 Januari 2014 - 19:21

Yas:

Shannieee! Leuk verhaal en toffe foto's!!!! Aah nu zijn we nog maar met 5 :( .. Geniet en tot skypes!!!! xxxxxxxxx

• 04 Januari 2014 - 20:08

Shanna Lai:

Thanks schat!!! Ik probeer iedereen te laten meegenieten, dan lijkt het net of je alles zelf kan ervaren. Ja nog eventjes dan gaan jullie ook een voor een weg. Dikke kus en zeker tot op skypes en facetimes enzovoort xx

• 04 Januari 2014 - 21:30

Patricia Bloemheuvel En Opa:

Hoi Shanna,
    Wat leuk dat je zo een weblog gaat bijhouden tijdens je verblijf in Reykjavik.
    Heb je een tijdsverschil dat het 1 uur vroeger daar is ????
    Hoe is daar het weer, niet heel erg koud ????
    Gaat nu maandag daar je Stage of Cursus beginnen.
    Heel veel succes daar.
    Trouwens ook de foto's leuk bij je verslag.
    Groetjes uit Soest,
    van Opa en Patricia