Dit is het land van ... - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Shanna Lai - WaarBenJij.nu Dit is het land van ... - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Shanna Lai - WaarBenJij.nu

Dit is het land van ...

Door: Shanna Lai

Blijf op de hoogte en volg Shanna

21 Januari 2014 | IJsland, Reykjavik

Hoe ga ik dit omschrijven. Dit is het land van zoveel mensen leren kennen, genieten van een nieuwe omgeving, geen spijt heb van mijn voor anderen soms vreemde keuze (waarom IJsland?¿?), oneindig veel op avontuur gaan, studeren aan de Universiteit van Reykjavik en regelmatig met een mond vol tanden staan en sprakeloos zijn. Voor iedereen die mij kent; dat is een prestatie om mij stil te krijgen!!!

Ik zit te typen, maar vind het lastig waar nu te beginnen. Ik kreeg al vragen waar mijn volgende blog bleef, maar na de eerste schooldagen leerde ik zoveel mensen kennen dat ik alleen maar op pad was. Een goed teken natuurlijk, maar ik leef nog en wil graag mijn ervaringen delen. Én superleuk dat er zoveel enthousiaste reacties zijn op mijn blog en vraag naar meer, dus bij deze...

Ondertussen is mijn semester al anderhalve week aan de gang en ben ik erg blij met de keuze van mijn vakken:
- Icelandic nature and cultural legacy
- Globalisation and education
- Teaching English to young learners
Het niveau is goed bij te houden, ook al zijn sommige (vak)begrippen wat aan de lastige kant. Bij Globalisation and Education heb ik de meest gevarieerde klas. Afgestudeerden, moeders en vaders, IJslanders, immigranten, exchangestudents en nog wel de meest bijzondere van de groep; een baby van 9 maanden. Hier hoef je niet raar op te kijken als je in de les zit met een baby, zoals bij deze les. De nationaliteiten zijn niet alleen Europees, maar ik heb al mensen ontmoet uit Mexico, meerdere delen van Amerika, Kameroen, de Filipijnen, Japan, Canada het houdt niet op!
Voor teaching English to young learners gaan we vijf schoolbezoeken afleggen en zelf een Engelse activiteit ontwerpen. Verwachting? Inspiratie op doen voor nieuwe ideeën en inzichten binnen het onderwijs.
Bij icelandic nature and cultural legacy leren we over de natuur, want die is hier wel erg bijzonder. Ook de sagas (de oude verhalen van het land) zullen worden behandeld. Daarnaast gaan we veel fieldtrips doen voor dit vak.
Ohja, iedere student heeft een mentor toegewezen gekregen samen met twee andere internationale studenten. Ik heb mijn mentor donderdag (9/1) ontmoet samen met een van de andere studenten en zij hadden allemaal basic tips, handige weetjes en dergelijke. Goed geregeld!

Naast de colleges op de universiteit en wat leeswerk ben ik helaas nog steeds bezig met mijn SEN afronden, maar daar hoop ik voor het eind van de week klaar mee te zijn. Laten we vanuit een optimistische mindset het 'de laatste loodjes' noemen.

Een ding wat ik iedereen aanraad en wat iedereen mij aanraadde als je in een nieuwe omgeving zit; ontdekken, ontdekken, ontdekken én socializen.
Ik heb de afgelopen twee weken zo'n 30-50 mensen leren kennen. Ik durf het niet precies te zeggen, maar in ieder geval véél mensen van over de gehele wereld. Ik heb samen met een aantal van deze enthousiaste mensen heerlijk gebruncht bij een tentje genaamd Bergsson (veel huisgemaakt voedsel). We hebben genoten van live muziek bij Hressingarskalin en wat reggea bij Gamli Gaukurinn.
Een uitnodiging om een les salsa dansen bij te wonen, kon ik natuurlijk niet afslaan. Op naar de gym! Met mijn IJslandse NOVA-nummer kan ik gratis naar alle andere NOVA-nummers bellen en zo kon ik de meiden vinden met wie ik had afgesproken.
We kwamen er al gauw achter dat bijna iedereen een danspartner had, dus twee van ons werden omgetoverd tot 'mannen'. Daarna kwamen we erachter dat ALLES in het IJslands was. Tjaaa. Het was leuk voor een keertje, maar je liep elke keer een paar passen achter op de rest. Akward :$

In de afgelopen twee weken heb ik de bewoners van het Guesthouse stukken beter leren kennen en ook met hen heb ik al wat leuke avonturen beleefd. Zo zijn we bijna met zijn allen (8/10? +/-) lekker op de bank gekropen en hadden we een film avondje. Ik ben met een paar meiden naar de bar van de universiteit geweest. Een mooie bar met nog meer live muziek! Mijn huisgenoot was jarig afgelopen zaterdag, dus we hadden haar verrast met ballonnen, kaarsen, pizza's, een zelfgemaakte taart en een klein souvenirtje. Gezellig!

Het meest indrukwekkende van de afgelopen weken was denk ik toch mijn hike naar de top van de Esjan. Nadat ik speciaal bergschoenen had gekocht, was de trip gecancelled. Ik balen! Gelukkig was hij opnieuwe ingepland en gisteren ging het wel door, yeah :)
Ik op mijn gloednieuwe schoenen, mijn spikes paraat in mijn tas en mijn camera vol goede moed aan de hike begonnen. Het was echt een enorme groep, met wat bekenden, veel onbekenden en nieuwe bekenden. Op een hike leer je blijkbaar heel makkelijk nieuwe mensen kennen!
We begonnen aan de hike en het was echt heel indrukwekkend en mooi. Binnen 10 minuten moesten de spikes aan en door naar de rest te kijken, kon ik ze netjes zelf aan doen. Wat voelde ik me professioneel en hilarisch tegelijk. Ik wist niet hoe die dingen werkten en moest wel 3x kijken hoe de rest het deed.
Vol vertrouwen met mijn spikes onder mijn schoenen gingen we door.
Ik zal toegeven dat ik op een gegeven moment best wel al moe was en dacht dat ik het echt niet ging trekken tot de top, maar opgeven daar doe ik niet aan. Na de eerste korte pauze gingen we door en om het nog makkelijker te maken ging mijn rechterschoen pijn doen. Na een blarenpleister ging ik toch weer door. Na anderhalf uur +/- (ik heb de tijd niet bijgehouden!) waren we boven.
Alle klachten die door mijn hoofd gingen bij mijn hijgende reis naar boven, was ik spontaan vergeten. Buiten adem, kramp in mijn zij, zeurende pijn in mijn voet?? Niks meer! Wat een uitzicht en wat een goed gevoel, als je daar dan staat. Zie de foto's!!!

Ohja dit leuke ritje haalt de krant! Net een flinke twee weken in IJsland en dan kom je in de krant. Het was zo een geslaagde reis dat het in twee kranten wordt geplaatst. Nice!

Ik ga snel wat foto's uploaden en richting mijn bed, want morgen staat de volgende reis op de planning. Ik ga met drie meiden uit Chicago, Korea en Hawaii en Sanne naar de Westfjorden. Foto's en een verslag volgt!

Oeps tijdens het uploaden bedacht ik me dat ik nog wat vergeten ben te melden; ijsland heeft hele mooie paintings op de muren, een soort graffiti van een hoger niveau. Ik heb de koffiebar ontdekt met mooie kopjes. Sanne en ik zijn bij de flea market (vlooienmarkt) geweest en hebben daarna een hotdog gehaald bij DÉ hotdogkraam van IJsland én we hebben een Dutch pancake night gehad bij ons thuis. Erg gezellig. Daarna zijn we met zijn allen naar de ESN welcomes party geweest. Afgelopen weekend hebben we ons eerste huisfeest meegemaakt, waar we nog meer mensen hebben ontmoet.

  • 21 Januari 2014 - 03:13

    Jellebel:

    Hey Shanna!

    Wat ziet het er ongelofelijk gaaf uit! Beetje jaloers op die hike haha;)
    Hoop dat alles goed gaat!

    Liefs x

  • 21 Januari 2014 - 08:55

    Els:

    Leuk, leuk, leuk! Ik wil ook naar IJsland. Lekker blijven genieten... enne, vergeet je niet om ook nog te studeren ;-) Dikke x

  • 22 Januari 2014 - 00:53

    Shanna Lai:

    Jellll!
    Jaa zodra je weer hersteld bent en tijd heb naast het drukke rooster is het zeker een aanrader!
    Ik ga graag met je mee ;)
    Alles gaat super en zit al vol ideeën voor als we met zijn allen bij jou zijn.

    Hoop dat alles ook goed gaat met jou!

    xxx

    ________

    Spoon je bent welkom dat weet je! Word denk alleen beetje lastig, want de tijd dringt bij jou.
    Bijna op naar Polen jippieee kan je avontuur beginnen en wie weet hop ik aan het eind van je avontuur nog wel even langs, als er aan het eind van mijn avontuur nog wat geld over is!
    Ik doe mijn best, zou het idd bijna vergeten.
    Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Shanna

Actief sinds 04 Jan. 2014
Verslag gelezen: 593
Totaal aantal bezoekers 9963

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 24 April 2014

Studeren in Reykjavik

Landen bezocht: