Studeren aan de University of Iceland - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Shanna Lai - WaarBenJij.nu Studeren aan de University of Iceland - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Shanna Lai - WaarBenJij.nu

Studeren aan de University of Iceland

Blijf op de hoogte en volg Shanna

08 Januari 2014 | IJsland, Reykjavik

Maandag was het zo ver: onze eerste meeting op de universiteit van IJsland!
Om 10.00 moesten we aanwezig zijn op de faculteit Háskólatorg.
Onze rit naar school duurde ongeveer 10 minuten en we moesten door een prachtig parkje lopen met een waterplas en uitzicht over een stukje van Reyjavik. Weer zo sprookjesachtig!
Aangekomen bij de universiteit bestond het terrein uit een stuk of tien gebouwen en wij hadden nog tien minuten. Zou het ons lukken om op tijd te komen? Vooral ik sta bekend om het altijd te laat zijn...
Na een rondvraag kwamen we gelukkig al snel in het goede gebouw en al snel bij het goede lokaal. Het was eerder een hele brede collegezaal gevuld met zo'n 200 internationale studenten afkomstig uit allerlei landen wereldwijd.
We kregen veel algemene informatie en na alle belangrijke personen gezien te hebben (rector, international office, computer services en meer) werd ons gevraagd onze gegevens op te halen.
Ik kreeg netjes na het tonen van mijn paspoort mijn Icelandic ID number en mijn inloggegevens voor Ugla. Het intranet van IJsland.
We hebben een rondje gelopen, een broodje gegeten en zijn weer naar huis gegaan.

Thuis aangekomen kreeg ik het toch wel Spaans benauwd in het opeens kleine appartement. Dan merk je eigenlijk pas hoe erg je gewend bent aan je 'eigen woonruimte' hebben en opeens alles moeten delen. Wat overigens heel gezellig is, maar als je in een vreemd land alleen elkaar hebt en verder nog geen verplichtingen hebt, dan heb ik soms een momentje voor mezelf nodig. Geen probleem; ik ging als een rasechte Asian met mijn camera op pad. Op weg naar de Laugavegur (de winkelstraat) kwam ik op weg naar de kerk eerst langs de beeldentuin. Hier heb ik me eerst prima vermaakt om vervolgens naar die indrukwekkende kerk door te lopen. Als je er vlak voor staat is de kerk nog statiger en indrukwekkender. Eenmaal binnen toonde de kerk heel eenvoudig en simpel. Wel waren er prachtige glas in lood ramen, een enorm orgel waar op werd gespeeld door een schattig oude man. Dat klonk echt fantastisch.

Uiteindelijk ging ik naar de Laugavegur op zoek, ja nog steeds, naar handdoeken en nog wat andere spulletjes van mijn boodschappenlijst. Uiteraard heb ik de handdoeken NIET gevonden! Gelukkig hebben we een wasmachine en droger, dus even snel wassen en drogen voor gebruik is een optie.
Nadat ik helemaal naar het einde van de straat was gelopen en weer terug had ik alles wat ik nodig had en te koop was. Ik ging terug naar het appartement en heb lekker rijst met curry gemaakt.

In de avond verscheen er een berichtje op de facebook voor international exchange students van de University of Iceland. Wie er gezellig wat wilde drinken. Sanne en ik dachten gelijk; yes anderen ontmoeten!
Helaas toen wij daar aankwamen was de bar dicht en zijn we met zijn tweeën in een andere bar beland. Bleek later dat de bar dicht was en iedereen terug was gekeerd naar huis. Wie weet volgende keer beter!

We hadden vandaag ook een aantal meiden van het Guesthouse ontmoet. Rafael woont naast ons en Janina beneden. Boven wonen nog een aantal meiden: Laura, Eleonore, Sierra, Josephine en .. namen moet ik nog oefenen! Een van de meiden gaat twee dezelfde vakken volgen als wij aan de University of Education.

Dinsdag
Wij waren er maandag achter gekomen dat de eerst volgende meeting van school pas weer op donderdag is. Dus nog meer vrije tijd.
We besloten om naar the shopping mall Kringlan te gaan. Op weg naar de bushalte werden we verrast door enorme stukken van de weg die bedekt waren met dikke lagen ijs. Bijzonder hoe je dan opeens onderweg af en toe moet switchen van stoep naar schaatsbaan.
Heel aangekomen bij de bus, moet je 350 ISK klaar hebben want dit gooi je in een bakje bij binnenkomst en dan kan je doorlopen. Of je nou de volgende halte of 10 haltes eruit moet. De buschauffeur controleert het ook niet, dus alles gaat hier op vertrouwen. Mooi dat het nog kan en bestaat! In NL worden de OV chipkaarten achter de rug om door gegeven zodat er twee man op een kaart kunnen (ja dat heb ik echt een keer gezien) en is zwartrijden een sport voor sommigen.
Kringlan is een mooi en groot winkelcentrum met winkels zoals Zara, Vero Moda, Jack & Jones, Tiger o.a. en nog veel IJslandse winkels. Op zoek naar handdoeken kwamen we bij een winkel uit waar je een kleine handdoek voor het prijsje van €12,50 kon kopen.
We hebben lekker heel de middag rondgesnuffeld in de winkels, koffie gedronken bij de bar met knappe koppen en wat gegeten boven bij het eetgedeelte.
In de avond bij terugkomst, geloof het of niet, ben ik verder gegaan met mijn SEN-minor. Ook dat moet gebeuren. Daarna lekker gaan slapen.

Ondertussen is het alweer woensdag en morgen zullen wij de eerste bijeenkomst op de University/Faculty of Education hebben. Ik heb een mentor toegewezen gekregen via de mail. Elke mentor krijgt drie buitenlandse studenten en hiermee moet je twee meetingen hebben.
Verder heb ik vooral veel zin om mensen te ontmoeten en het land beter te leren kennen.

Op de planning staan al leuke dingen:
- Vandaag ga ik alleen op pad naar de IKEA, want Sanne moet nog langs de universiteit om haar gegevens op te halen. Er was iets fout gegaan.
De IKEA ligt een stukje verderop in Hafnarfjordur.
Daar ga ik eindelijk (hoop ik) handdoeken kopen.
- Morgen naar de Universiteit voor de kennismaking van onze minor.
- Van het weekend worden er leuke dingen bij clubs/bars in het centrum georganiseerd.

Ennnnn... Zondag ga ik hiken met een organisatie Fjalhalla Adventures in een gebied net buiten Reykjavik (Esjan). Best spannend, want ik ga alleen én drie uur hiken in IJsland dat heb ik nog nooit eerder gedaan. Gelukkig is de meetingplek hier 5 minuten verderop, dat moet ik wel kunnen vinden?
Mijn instelling hier is vooral zoveel mogelijk doen wat ik wil, ongeacht of anderen het wel of niet willen, en genieten. Ik ben benieuwd =)

  • 08 Januari 2014 - 13:15

    Esley:

    Je vermaakt je wel zo te horen..... Leuk dat je zondag gaat hiken. Ben benieuwd hoe dat zal zijn. xx

  • 08 Januari 2014 - 13:20

    Ciska:

    Ik zag al op facebook dat je je aanmeld voor allerlei evenementen, heerlijk!
    Succes met het hiken, jij kan dat! Denk maar aan de Uetliberg in Zürich :)
    Dikke kus

  • 08 Januari 2014 - 13:23

    Shanna Lai:

    OOOOH jaa de Uetliberg dat is waar ook. Alleen toen moesten de jassen uit, omdat het zo warm was.
    Nu trek ik thermokleding aan en moet ik me goed inpakken,
    maar ik denk dat de omgeving en de ervaring het meer dan waard maakt!
    Jaa ik ga er gewoon een zo mooi mogelijke ervaring van maken en dat kan naar mijn idee alleen door zoveel mogelijk te ervaren en uit te proberen.

    Ik vermaak me heel goed, ben benieuwd hoe het zal gaan in combinatie met het studeren.

    De hike verhalen en foto's zullen sowieso op een blogje verschijnen.

    Leuk leuk dat jullie me volgen, dikke kussen terug uit IJsland xx

  • 08 Januari 2014 - 15:30

    Yassss:

    Shannieee, ik heb weer genoten van je verhaal! En moet toch nog steeds grinniken bij het hele handdoek avontuur .. ben benieuwd of je ze nu eindelijk hebt gevonden :) Spannend, morgen eerste dag .. heel veel succes en veel plezier! De 5u durende hike in Finland was echt: ge-wel-dig! Dus ik denk dat die in IJsland niet veel anders zal zijn, geniet en hou je camera gereed!!!! Dikke knuffels, kussen en tot de volgende hilarische+hysterische skype-meeting!!! :D xxxxxxxxxxxxxxx

  • 08 Januari 2014 - 23:48

    Shanna Lai:

    Schattieeee
    Hihi ja wat een avontuur echt als je ooit naar IJsland gaat; NEEM HANDDOEKEN MEE.
    Blijkbaar is de simpele gedachte, "koop ik daar wel", niet iedereen zijn beste vriend.
    Ik duik zo lekker mijn bedje in, want morgen moeten we op tijd eruit om de Universiteit te zoeken.
    Ben heel benieuwd naar de andere studenten.
    Dankje, heb er heel veel zin in :D
    Oeh klinkt goed ik ga ervan genieten. Ik ben al van ik ga misschien naar ik ga zeker weten veranderd, dus dat is positief.

    Dikke knuffels en kussen terug en de vrij ongewone, chaotische, maar toch heerlijke skypemeetings gaan zeker vervolgd worden xx

  • 09 Januari 2014 - 17:11

    Lisa:

    Woow vet cool hiken! Doe maar lekker veel foto's maken! :D
    Ik ben jaloers, dat gaan wij niet kunnen doen in Poland

  • 09 Januari 2014 - 18:05

    Shanna Lai:

    Ik maak zodanig veel foto's dat het lijkt of je hier zelf bent geweest :D
    Ik weet zeker dat jullie ook hele vette dingen gaan meemaken in Polen,
    zoals wodka wedstrijdjes en wodka drinken en wodka maken en wodka ... .
    Nee grapje ik ben benieuwd, nog even volhouden kind dan kan jullie avontuur ook gaan beginnen!
    xx

  • 09 Januari 2014 - 20:33

    Eva:

    Haha shannie, het lezen van jouw blog maakt me bijna net zo hard aan het lachen als onze geweldige skype dates! Ik hoor je het allemaal gewoon zeggen! Super leuk!

    Gelukkig heb je je handdoeken gevonden.. Eindelijk je zwavel lucht van je afhalen met je eigen handdoek!
    Spreek je! XXXXX Eef.

  • 09 Januari 2014 - 23:22

    Shanna Lai:

    Yeaaaah thats my goal!!!
    Blij dat je het zo leuk vindt om te lezen, probeer het zo smakelijk en leuk mogelijk te schrijven.
    Moet mijn lezers wel behouden (grapje)
    Ja eindelijk zwavellucht vrij en eigen handdoeken.

    Ik zeg laten we beiden erin houden!
    We keep in touch xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Shanna

Actief sinds 04 Jan. 2014
Verslag gelezen: 1410
Totaal aantal bezoekers 9968

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 24 April 2014

Studeren in Reykjavik

Landen bezocht: